DelSolClub - geschiedenis DelSol
 

StartpaginaDeze clubinformatiefotoboekdownloadsleden loginforumOver HondaLinks

<< vorige pagina





Geschiedenis

De 3e generatie CRX is in maart 1992 op de Autosalon in Geneve geïntroduceerd en in Nederland verkocht van 1992 t/m 1998. De auto is van een totaal ander concept dan de 1e 2 uitvoeringen van de CRX, die meer een racerimago met zich meedragen. In het buitenland is de 3e generatie CRX ook verkocht onder de naam “delsol” wat vertaalt vanuit het Spaans “van de zon” betekend. Het is dus een “Civic van de zon” , wat helemaal bij de auto past.
De auto is van het targa principe, dat wil zeggen dat er achter de rijders een “beugel” zit, die in geval van een ongeval, enige bescherming kan bieden voor de inzittende. Bij beide modellen kan het achterraampje (elektrisch) naar beneden, de wind komt dan door het interieur heen.
De kofferbak is niet erg groot, 300ltr zonder dakpaneel en 236ltr met dakpaneel opgeborgen bij de handbediende versie en 140ltr bij de "E" versie, waarbij het niet uitmaakt of het dakpaneel is opgeborgen.

De DelSol is in Europa geleverd in 4 verschillende uitvoeringen en 2 motor varianten;
ESi :Handbediend targadak
ESi-E :Electrischbediend targadak (alleen de laatste modellen vanaf 1995)
VTi :Handbediend targadak
VTi-E Electrischbediend targadag

De ESi is uitgerust met een 1.6/16v 125PK SOHC VTEC motor, terwijl de VTi een 1.6/16v 160PK DOHC VTEC motor heeft.Het VTEC systeem bij de ESi werkt alleen op de inlaatkleppen, terwijl bij de VTi ook de uitlaatkleppen meegenomen worden. Het onderstel is een aangepaste versie van de "standaard" Civic en het schakelen gaat met kortere bewegingen (shortshiften).

Verkochte delSols in NL
In het 2e kwartaal van 1998 is Honda definitief gestopt met de productie van de CRX.
De erg hoge prijs en de tegenvallende verkopen waren de rede hiervan.


Verkoop gegevens
Jaar 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998
Aantal 225 199 125 92 55 31 2

 









 




Advertentie